Hur behåller man sin viktminskning?

Det viktigaste med mitt jobb är att hjälpa dig med nya  och bättre vanor som gör att du lättare kan leva hälsosamt och behålla din nya vikt för resten av livet. Genom att följa en handfull enkla tips kommer du också att lyckas behålla din viktminskning:

1)  Regelbundna tallriksmodeller: Var noga med upptrappningen till vanlig mat efter du använt Cambridge som enda näring. Du bör öka på kalorierna i lagom takt och vara noga med att äta på regelbundna tider. Frukost, lunch och middag med 1-2 mellanmål. Har du hört det förut?
Varning: Hoppa inte över måltider! Då får du inte igång förbränningen, du blir lätt sugen på onyttiga saker på kvällen som lagras snabbt i fettcellerna.

2)  Regelbunden motion: Minst 30 minuters promenader varje dag och gym 2-3 gånger i veckan, bör du få till om du vill unna dig lite vin eller efterrätter på helgen. Eller så får du acceptera en högre målvikt för det går inte att äta kakan och ha den kvar!
Varning: Om du blir sjuk eller struntar i träning på semestern måste du ta dig i kragen inom en vecka annars blir du en soffpotatis snabbt igen.

3)  Regelbunden sömn: Det är på natten som kroppen återhämtar sig och reparerar celler. Försök få minst 7 timmar regelbunden sömn per natt. Fuskar du med sömnen, bryter du ner kroppen och den fungerar inte som den ska.
Varning:  De som hoppar över sömn när de jobbar natt, sitter vid tv eller dator för många timmar på kvällen, har mycket lättare att lagra fett. Kroppen behöver sin regelbundna rytm och dessutom äter de flesta mer för att motverka tröttheten.

4) Motverka stress i den mån det går: Följer du de ovanstående 3 råden kan kroppen hantera stress på ett bättre sätt men du måste ändå aktivt motverka stress genom att boka mindre i din almanacka. Många människor idag är driftiga och trivs med många bollar i luften och så länge det är possitiv stress kan vi hantera det bra. När det blir negativ stress sänker kroppen förbränningen och ökar fettlagringen, dvs. vi blir tjocka av stress!
Varning: Allt är roligt tills vi en dag inser att det har övergått till något vi inte längre kan styra över och vi har gått på för hårt för länge.

5)  Regelbundna besök: Boka rådgivning och vägning några gånger per år så faller du inte så långt ifrån dina nya vanor innan du tar tag i dem igen.
Varning: När du slutar äta Cambridge som enda näring känner du dig ”klar” och skippar besöken hos oss. Du återgår då kanske till dina ”gamla” vanor och då även till den ”gamla” vikten igen.

Se kostnaden för ett besök som en försäkring på att du kommer lyckas hålla nya vikten år efter år.
Det är dyrare och tråkigare att ta samma kilon om och om igen!