Frågor & Svar

Vanliga frågor

  1. Går jag upp i vikt när jag slutar med Cambridgekuren ?
  2. Kan man hoppa mellan kombinerad och ren kur ?
  3. Tar kroppens organ skada av kuren ?
  4. Kan man krympa magsäcken ?
  5. Krymper fettcellerna när man går ner i vikt ?
  6. Minskar ämnesomsättningen efter en tid på ren kur ?
  7. Kan laktosintoleranta äta Cambridgekuren ?
  8. Hur länge kan jag gå på ren kur ?
  9. Hur mycket är normalt att minska med enbart Cambridge eller kombinerat med mat ?
  10. Vad är ”ketos” och vad händer i kroppen vid ketos ?
  11. Varför kan jag inte äta frukt och grönt ?
  12. Vad kan jag äta utöver Cambridge måltider?
  13. Varför är det så bra att enbart äta Cambridge måltider?
  14. Hur trappar jag upp till vanlig kost igen?
  15. Kan jag ta 2 Cambridge + 1 tallriksmodell ?
  16. Kan jag ta mina Cambridge när jag vill under dagen ?
  17. Är det inte farligt att dricka så mycket vatten ?
  18. Är det normalt att må illa av Cambridgekuren ?
  19. Jag får svårt att sova när jag äter enbart Cambridge måltider, vad beror det på ?
  20. Vad gör jag vid förstoppning ?
  21. Gör verkligen vardagsmotion någon skillnad ?
  22. Hur viktigt är det att räkna kalorier ?
  23. Är det viktigt att äta fettsnålt på kombinerad kur ?
  24. Kan jag som diabetiker använda kuren ?
  25. Kan viktreduktion hjälpa mot högt blodtryck ?
  26. Kan motion påverka fettförbränningen i positiv riktning ?
  27. Varför mäta andelen vatten ?
  28. Vad händer om jag har för lite vatten i kroppen ?
  29. Jag har för stor andel vatten i kroppen, vad ska jag göra ?
  30. Vad har vattnet för betydelse för fettförbränningen ?

Question: Går jag upp i vikt när jag slutar med Cambridgekuren ?

Answer:

Om du äter som du gjorde innan du började med Cambridge så väger du snart lika mycket igen. Du måste alltså ändra din livsstil för att lyckas hålla din nya vikt.
Vill du äta lite extra på helgen så kan du ersätta 5-7 måltider under veckan för att hålla vikten.

Question: Kan man hoppa mellan kombinerad och ren kur ?

Answer:

Ingenting farligt händer i kroppen men vill du snabbt ner i vikt så är det ren kur som gäller.

Det tar 3 dagar att tömma glykogenlagret  och bilda ketonkroppar, du töms då på 2 liter vätska. När du äter igen fyller du på glykogenet och går upp 2kg.

Hoppar du mellan kombinerad & ren kur måste du göra processen om och om igen, det känns tufft både psykiskt och fysiskt.
 

Question: Tar kroppens organ skada av kuren ?

Answer:

Cambridgekuren är sammansatt så att organ och muskler skyddas samtidigt som kroppen tar ditt lagrade fett och gör om det till energi.
Ketonkropparna ger ett extra skydd under ren kur.

Question: Kan man krympa magsäcken ?

Answer:

Nej, det kan man bara göra genom operation.
Normalt bör magsäcken vara som en knytnäve stor, TÄNK PÅ DET NÄR DU ÄTER !!!

Magsäcken är som en ballong, den kan bli riktigt stor och när den är tom så krampar den och ger hungerkänslor.

Question: Krymper fettcellerna när man går ner i vikt ?

Answer:

Fettcellerna är fyllda och utspända (vindruvor) vid maximal lagring. Vi kan lagra 15 kg övervikt innan det bildas fler fettceller. Fettceller försvinner aldrig om vi inte fettsuger oss, däremot kan dom krympa (russin).

Question: Minskar ämnesomsättningen efter en tid på ren kur ?

Answer:

Oavsett vilken diet du går på så anpassar sig ämnesomsättningen efter ditt energiintag och din förbrukning. Äter du få kalorier minskar den som en överlevnadsmekanism och äter du mycket så ” eldar ” du åt kråkorna i form av värme.
Kroppen är fantastisk på att anpassa sig åt båda håll.

Question: Kan laktosintoleranta äta Cambridgekuren ?

Answer:

Många kan det, om dom delar upp måltiderna på två, med någon halvtimme mellan och med extra vatten.

Vid lite besvär kan man handla LACTRASE receptfritt på apoteket, 1-2 tabletter / soppa.
 

Question: Hur länge kan jag gå på ren kur ?

Answer:

Så länge du har kroppsfett att ta som energi. Efter 1-3 veckor bör du rådfråga din konsulent eller läkare ifall du äter mediciner.

Question: Hur mycket är normalt att minska med enbart Cambridge eller kombinerat med mat ?

Answer:

Med enbart Cambridge minskar du cirka 2 kilo fett per vecka och kombinerat med måltider minskar du 0,5-1,0 kilo fett per vecka.
Många väljer att äta enbart Cambridge till de nått målvikt då det är det mest ekonomiska alternativet.
 
Enbart Cambridge måltider:
3 Cambridge = ca 2 kilo fett per vecka = 8-10 kilo för 2000:-
Kombinerat med mat:
3 Cambridge + 1 tallriksmodell = ca 1 kilo fett per vecka = 4-5 kilo för 2000.- + matkostnaden
2 Cambridge + 1-2 tallriksmodeller = ca 0,5 kilo fett per vecka = 2-3 kilo för 1250.- + matkostnaden

Question: Vad är ”ketos” och vad händer i kroppen vid ketos ?

Answer:

Ketoner bildas när kroppen förbränner fett och de hjälper till att förbränna fettet skonsamt. Ketonfasen kommer du i när du äter minimalt med kolhydtater.
Man ska inte jämföra denna milda ketos med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.
Ketonerna sparar muskelcellerna vid viktminskning och gör att du känner dig pigg och dämpar även hungerkänslorna.

Question: Varför kan jag inte äta frukt och grönt ?

Answer:

Äter du kolhydrater vill kroppen i första hand använda dessa som energi och struntar då att ta energi från fettlagret.
Även en mycket liten mängd kolhydrater förhindrar att fettsyror förbränns till ketonkroppar. Undvik t o m sockerfria tuggummi, eftersom allt räknas! 

Question: Vad kan jag äta utöver Cambridge måltider?

Answer:

Inget förutom dina Cambridgemåltider när du väl är i ketos efter 3 dygn!
Du kan äta 2-3 räkor, en skinkskiva eller ½ ägg, de första dagarna för att \\\”stå ut\\\”. Något annat bryter ketosen och du får börja om igen.

Question: Varför är det så bra att enbart äta Cambridge måltider?

Answer:

Du bryter dina vanor, du får en snabb viktminskning och du mår underbart om du dricker nog med vatten jämnt fördelat över dagen.
Det är värt några futtiga veckor av ditt liv för att bryta gamla vanor och få ett nytt, lättare sätt att leva.

Question: Hur trappar jag upp till vanlig kost igen?

Answer:

Första dagarna äter du 3 Cambridgemåltider och ca 100 gram protein, lägg till lite grönsaker tillsammans med proteinet femte dagen.

Därefter äter du 3 Cambridge och en liten tallriksmodell till du uppnått din målvikt. Du minskar i snitt 1 kilko per vecka på denna fas. 
Ät dina 3 Cambridge för att var säker på att det är fettet och inte muskelmassan som förbränns, dessutom får du i dig all näring som kroppen behöver.

Därefter äter du 2 Cambridge + 2 tallriksmodeller och sista fasen är 1 Cambridge + 3-4 tallriksmodeller.
Jag hjälper dig genom upptrappningen så att du lättare håller din nya vikt.

Question: Kan jag ta 2 Cambridge + 1 tallriksmodell ?

Answer:

Risken är att du får i dig för lite näring. Eftersom du nu krympt magsäcken så är det inte bra att töja ut den med stora portioner.
Ät istället 2 Cambridge + 2 tallriksmodeller  ( lunch och middag ), på denna fas minskar du ca 0,5 kilo per vecka.

Question: Kan jag ta mina Cambridge när jag vill under dagen ?

Answer:

Man bör ta måltiderna jämt under dagen. Vanlig frukost, lunch, middagstider är väl lämpligast. Tänk även på att fördela vattnet jämt under dagen.

Question: Är det inte farligt att dricka så mycket vatten ?

Answer:

Maten vi normalt äter under en dag består av 2 liter vatten och på enbart Cambridge måste vi ersätta det vattnet. Gör du det så undviker du problem som yrsel, huvudvärk, matthet, dåligt humör, torr hud och slappa muskler. Vattnets huvudsakliga uppgift, förutom att syresätta blodet är att forsla bort slaggprodukter som uppstår i samband med fettförbränning. Ett glas i timmen är det minsta för att du ska få valuta för dina pengar och bränna fett i lagom takt.

Question: Är det normalt att må illa av Cambridgekuren ?

Answer:

Visa människor tål inte koncentrationen av vitaminer och mineraler. Du kan dricka lite extra vatten innan och efter din måltid för att späda koncentrationen eller dela upp portionerna till totalt sex måltider över dagen. Upptaget av näring blir enklare för kroppen.

Question: Jag får svårt att sova när jag äter enbart Cambridge måltider, vad beror det på ?

Answer:

Ketokropparna bidrar till att du känner dig pigg och behöver mindre sömn.

Question: Vad gör jag vid förstoppning ?

Answer:

Drick vattnet mer JÄMNT fördelat över dagen. Du kan använda Vi-Siblin i varje måltid eller ta några droppar laxoberal varannan dag.

Question: Gör verkligen vardagsmotion någon skillnad ?

Answer:

Det gör STOR skillnad !! Motion ökar ämnesomsättningen, reglerar hungerskänslorna och jämnar ut blodsockret. Motion sänker också blodtrycket och kolesterolhalten. Det är nödvändigt att motioner för att i framtiden lyckas hålla nya vikten. Jag rekommenderar minst en halvtimmes promenad per dag nu och i framtiden!

Question: Hur viktigt är det att räkna kalorier ?

Answer:

Räknar du kalorier har du bättre koll på intag och utgifter.Ju mer du stoppar i dig desto mer måste du göra av med i form av motion. Försök att äta dina måltider regelbundet med 2-3 timmars mellanrum, då blir portionerna automatiskt mindre.

Question: Är det viktigt att äta fettsnålt på kombinerad kur ?

Answer:

Vi bör minska fettintaget och äta nyttigare, det är extra viktigt om du vill lyckas hålla din nya vikt och det vill du väl ? Mitt tips är att du äter nyttigt och sunt sex dagar i veckan och att du unnar dig något extra en dag i veckan. Vi ska inte underskatta Lördagsgodis !

Question: Kan jag som diabetiker använda kuren ?

Answer:

För dig med typ 1 diabetes är det inte lämpligt att äta enbart cambridge måltider, men du kan äta 3 cambridge måltider tillsammans med en tallriksmodell om en läkare kontrollerar behandlingen.
Däremot kan de som har typ 2 diabetes använda enbart Cambridge måltider om du rådgör med din läkare först.

Question: Kan viktreduktion hjälpa mot högt blodtryck ?

Answer:

Ja, överviktiga har dubbelt så stor risk att få högt blodtryck. Detta är den viktigaste riskfaktorn för utveckling av allvarliga hjärtsjukdomar. Viktreduktion rekommenderas i första led i behandlingen av personer med högt blodtryck. Övervikt motsvarar många extra mil för hjärtat att pumpa!

Question: Kan motion påverka fettförbränningen i positiv riktning ?

Answer:

Ja, muskelmassan är kaloriförbrännaren i kroppen. Lågintensiv motionering  ökar kolhydrat och fettförbränningen.

Question: Varför mäta andelen vatten ?

Answer:

Det är viktigt att ha andelen vatten i kroppen under kontroll och se till att ersätta förlorad vätska. I stort sätt alla kroppens funktioner är beroende av vatten. Att du är törstig betyder att din kropp inte har tillräckligt med vatten. En vuxen persons kropp består till 50-70 procent av vatten.

Question: Vad händer om jag har för lite vatten i kroppen ?

Answer:

För det första blir fettförbränningen nedsatt, eftersom blodet blir mer trögflytande vid uttorkning och det blir svårare att transportera fettet från fettdepåerna till musklerna där det kan förbrännas. Du har inte full förbränning, du riskerar din hälsa och kastar dessutom pengar i sjön.

Question: Jag har för stor andel vatten i kroppen, vad ska jag göra ?

Answer:

Om du har problem med vätskeansamlingar finns det ett bra sätt att bekämpa dem  DRICK VATTEN jämnt fördelat över dagen!

 När du dricker minskar nämligen produktionen av ett hormon som heter ADH, som är ett hormon som håller kvar vätska i kroppen.

Question: Vad har vattnet för betydelse för fettförbränningen ?

Answer:

För att kunna bränna fett krävs det att fettsyrorna (när kroppsfettet bryts ner bildas fettsyror ) frigörs och transporteras via blodet till musklerna där de kan förbrännas. Därför är det viktigt att vi dricker mycket, minst 3 liter jämt fördelat under dagen så att blodet hålls lättflytande och kan transportera fettsyrorna till musklerna för förbränning.

FAQ engine from DiamondSteel